Notícies

9a etapa del tram català del GR-7

dimarts 26 d'abril del 2016
  • De Pinós a Sant Pere Sallavinera, diumenge 1 de maig del 2016.

9a etapa Pinós - Sant Pere SallavineraLa novena etapa del tram català del GR-7 que organitza la Secció de Senderisme d’Amics d’El Prat, tindrà lloc el diumenge 1 de maig i anirà de Pinós a Sant Pere Sallavinera. El recorregut de l’etapa serà de 14,3 quilòmetres, no presenta gaires dificultats i tindrà una durada aproximada de 5 hores.

L’autocar sortirà del Prat a les 7 del matí a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer del Coronel Sanfeliu i farà una altra parada al pàrquing de l’estació de trens del Prat, a les 7 i 10, per recollir a la resta de la gent.

Teniu la informació de l’etapa, el mapa de l’itinerari i el perfil. Podeu veure fotografies de les sortides.

Presentació del llibre: Els ferrers, fusters i carreters del Prat (1742-1960)

divendres 15 d'abril del 2016

Els ferrers, fusters i carreters del Prat (1742-1960)El llibre de Josep Ferret serà presentat el dimarts 19 d’abril, a les 19.45h, al Casal Cívic El Prat – Lo Gaiter.

El proper dimarts 19 d’abril a les 19.45 tindrà lloc l’acte de presentació del llibre “Els ferrers, fusters i carreters del Prat (1742-1960)” de Josep Ferret i Pujol, a la sala d’actes del Casal Cívic El Prat – Lo Gaiter, situat al carrer de lo Gaiter del Llobregat 31, del Prat de Llobregat.

La presentació anirà a càrrec de Joan Ignasi Salcedo del Moral, historiador i arxiver, autor del pròleg del llibre. L’acte està organitzat per Amics d’El Prat.

8a etapa del tram català del GR-7

dilluns 11 d'abril del 2016
  • Del Santuari del Miracle a Pinós, diumenge 17 d’abril del 2016.

8a etapa El Miracle - PinósLa vuitena etapa del tram català del GR-7 que organitza la Secció de Senderisme d’Amics d’El Prat, tindrà lloc el diumenge 17 d’abril i anirà del Santuari del Miracle a Pinós. El recorregut de l’etapa serà de 13,3 quilòmetres, amb una pujada final força suau i una durada de 4,5 hores.

L’autocar sortirà del Prat a les 7 del matí a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer del Coronel Sanfeliu i farà una altra parada al pàrquing de l’estació de trens del Prat, a les 7 i 10, per recollir a la resta de la gent.

Teniu la informació de l’etapa, el mapa de l’itinerari i el perfil. Podeu veure fotografies de les sortides.

Salvem l’Artesà, un altre cop

dilluns 14 de març del 2016
  • Comunicat d’Amics d’El Prat sobre el procés de rehabilitació del Teatre de l’Artesà.

Amb la declaració que, en el Sopar de Festa Major d’Amics d’El Prat de 2013, va fer l’Alcalde Lluís Tejedor mitjançant la qual va anunciar la recuperació del Teatre de l’Artesà, molts pratencs vàrem creure poder veure llum al final d’un túnel al que havíem entrat l’any 1982.

Va ser precisament aleshores quan en Felip Neri Gordi donava el tret de sortida a una llarga campanya que, sota el lema “salvem l’Artesà” llançat des del periòdic Delta, que han continuat l’AVV del Nucli Antic i Amics d’El Prat reivindicant de forma constant, la recuperació d’un element patrimonial singular i cabdal per a la identitat d’una gran part de pratencs.

Des de la realització de xerrades i exposicions, fins a la impulsió activa de la realització d’un exitós documental dirigit per Sergi Sandúa, Amics d’El Prat ha lluitat des de primera fila per la rehabilitació d’aquesta històrica edificació que uneix en la voluntat de recuperació, tant als més grans, que varen poder gaudir de la seva funcionalitat, com als joves, que ni tan sols havien nascut quan, adquirit per l’Ajuntament, l’edifici va entrar en la foscor de la clausura.

Des d’aquella data de 2013, Amics d’El Prat s’ha posat mans a l’obra per tenir capacitat d’influència en el que pogués ser el projecte de rehabilitació del teatre i ha cercat opinions expertes al respecte, com la d’Antoni Ramon Graells, professor titular d’Arquitectura de la UPC i expert en arquitectura dels teatres, que dirigeix l’Observatori de Teatres en Risc per poder disposar d’una opinió sòlida i formada de cara a poder participar activament en l’elaboració del pla d’usos de la instal·lació, participació que ha permès a l’entitat formular propostes i consideracions orientades a compatibilitzar la seva funcionalitat com a infraestructura cultural amb el màxim respecte als seus elements patrimonials essencials.

El procés públic endegat per l’Ajuntament, en el que hi han participat quaranta cinc projectes dels que en van quedar cinc de finalistes, ha desembocat finalment en l’adjudicació d’un projecte que ha despertat una viva polèmica entre els seus defensors i els seus detractors.

En aquesta polèmica Amics d’El Prat considera que s’ha de mantenir essencialment fidel als principis que han inspirat la seva actuació des dels primers moments dels procés reivindicatiu del ja llunyà any 1982 i que, d’acord als principis fundacionals que contenen els seus estatuts, son els de defensar el patrimoni identitari del nostre poble per sobre d’altres consideracions funcionals que es puguin tenir en compte.

És en aquest sentit que cal, alhora, entendre el concepte que l’entitat defensa quan es pronuncia com a defensora d’un procés de rehabilitació respectuós amb l’essència històrica i patrimonial de l’edifici. En què es concreta aquesta posició? Doncs senzillament en exigir una sàvia combinació de la viabilitat de la infraestructura, amb la ineludible necessitat de que els pratencs reconeguem com a propi el nou teatre que en pugui sortir de tot plegat.

Es per això que en la posició d’Amics d’El Prat davant el projecte guanyador, es combina la comprensió per la viabilitat tècnica de la funcionalitat exigida en un teatre del segle XXI (caixa escènica, camerinos i altres infraestructures d’utilització) amb d’altres exigències que no poden ser transgredides, com són el respecte a una estètica proporcional de l’exterior que faci essencialment reconeixible la nova estructura edificativa amb l’actual, el manteniment de les quadres i les seves voltes, o el respecte amb el concepte de teatre clàssic italià en forma de ferradura.

És clar que l’eliminació de l’actual sala és, a més d’un atemptat al cor identitari i arquitectònic del teatre, una llicència totalment gratuïta a una cosa què, que se sàpiga a hores d’ara, ningú ha demanat al Prat. Per què hem de renunciar a la sala de l’actual teatre? Per què hem de repetir el concepte d’auditori, si ja n’hi ha un i de ben nou al Cèntric? Per què hem de sacrificar un element singular en pro d’una sala anodina i convencional totalment despersonalitzada? És per guanyar 100 butaques? De ser així, potser fora bo saber quin pla estratègic de cultura i de programació teatral estable tenim al Prat que faci preveure que una població que no es capaç d’omplir una programació al Teatre Modern (amb 400 localitats) hagi de preparar-se per acollir assistències de 600 persones en una infraestructura nova, que justifiqui l’anihilació d’un element que les generacions joves voldrien recuperar en la seva essència.

Què pensaríem o què diríem avui si, aprofitant l’incendi del Liceu de l’any 1994, els poders públics d’aleshores haguessin arrasat la vella sala de l’emblemàtic teatre? No ho sabem, afortunadament, perquè, tot i ser aquell un veritable símbol de la burgesia noucentista, va prevaldre la consciència patrimonial i, tot i aprofitar per modernitzar la infraestructura, es va fer el que va caldre per restaurar amb tot detall la sala tal com era des de la seva fundació un cop el teatre va esdevenir públic.

Potser podríem prendre’n exemple, ja que la modernitat no pot, ni ha d’estar renyida, amb el respecte al patrimoni i la identitat. Recuperem l’Artesà, sí. Fem-lo viable tècnicament, sí. Però no ho fem a qualsevol preu. Un solar buit amb un nou teatre de l’Artesà -per molt magnífic que aquest nou edifici resultés, per molt fidelment que guardés l’aspecte exterior de l’antic-, si no reconegués i preservés la grandesa de la sala i l’amfiteatre, la seva façana i el seu esperit d’ateneu per molts pratencs, i també per Amics d’El Prat, tindria un regust ben amarg. Cal que l’estètica, amb les llicències que la façana del carrer del Centre pugui suportar i la volumetria que els requeriments tècnics exigeixin, sigui essencialment reconeixible i cal, per sobre de tot, respectar el concepte original de teatre de ferradura a la italiana.

Aquesta és la posició que defensa i defensarà Amics d’El Prat en aquesta continuació de la vella (però encara vigent) campanya “Salvem l’Artesà”.

7a etapa del tram català del GR-7

dilluns 7 de març del 2016
  • De Solsona fins al Miracle, diumenge 13 de març del 2016.

7a etapa Solsona - El MiracleLa setena etapa del tram català del GR-7 que organitza la Secció de Senderisme d’Amics d’El Prat, tindrà lloc el diumenge 13 de març i anirà de Solsona al Miracle. El recorregut de l’etapa serà de 12,5 km, amb una lleugera pujada molt suau i una durada de 4 hores.

L’autocar sortirà del Prat a les 7 del matí a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer del Coronel Sanfeliu i farà una altra parada al pàrquing de l’estació de trens del Prat, a les 7 i 10, per recollir a la resta de la gent.

Teniu la informació de l’etapa, el mapa de l’itinerari i el perfil. Podeu veure fotografies de les sortides.

6a etapa del tram català del GR-7

dilluns 15 de febrer del 2016
  • De l’Hostal del Cap del Pla fins a Solsona, diumenge 21 de febrer del 2016.

6a etapa Hostal del Cap del Pla - SolsonaLa sisena etapa del tram català del GR-7 que organitza la Secció de Senderisme d’Amics d’El Prat, tindrà lloc el diumenge 21 de febrer i anirà de l’Hostal del Cap del Pla a Solsona. El recorregut de l’etapa serà de 19 km, gairebé tot de baixada, amb una durada de 6 hores.

L’autocar sortirà del Prat a les 7 del matí a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer del Coronel Sanfeliu i farà una altra parada al pàrquing de l’estació de RENFE del Prat, a les 7 i 10, per recollir a la resta de la gent.

Teniu la informació de l’etapa, el mapa de l’itinerari i el perfil. Podeu veure fotografies de les sortides.

Josep Maria Domingo i el Teatre Kaddish guanyadors dels guardons d’Amics d’El Prat 2015

divendres 22 de gener del 2016
  • Mn. Josep Maria Domingo Ferrerons escollit Amic d’El Prat i el Teatre Kaddish, entitat mereixedora del Guardó Josep Ma. Vilà i Parellada del 2015.

Josep Maria DomingoUn cop fet el recompte dels vots emesos pels socis i sòcies d’Amics d’El Prat en el decurs de la Mostra d’Entitats de la Fira Avícola celebrada el passat mes de desembre, ha resultat escollit Amic d’El Prat 2015, Mn. Josep Maria Domingo Ferrerons, en reconeixement a la tasca realitzada al llarg dels seus catorze anys al capdavant de la Parròquia de Sant Pere i Sant Pau i per la seva contribució a la recuperació del patrimoni local, impulsant les actuacions necessàries per la restauració de la talla romànica de Sant Pau de Cal Ixo, un dels vestigis històrics més antics de la zona del Delta del Llobregat.

Teatre KaddishEntre les entitats proposades al Guardó Josep M. Vilà i Parellada 2015, ha resultat escollit el Teatre Kaddish, amb motiu de la celebració del seu 40è aniversari i en reconeixement a la seva trajectòria en la creació, programació i formació en les arts escèniques al Prat.

Els resultats de la votació per l’Amic d’El Prat 2015 són: Josep Maria Domingo 62%, Pedro Garcia Vela 29%, Manel Cruz 9%. I pel que fa al Guardó Josep M. Vilà 2015: Teatre Kaddish 48%, Colla Gegantera Delta 46%, Casa d’Andalusia 6%.

Els guardons seran lliurats, com ja és tradició, en el sopar que cada any organitza Amics d’El Prat, el mes de setembre, coincidint amb l’inici de la Festa Major.

Presentació: “El Centre Artesà. Una història”

dimarts 19 de gener del 2016
  • El llibre de Josep Ferret serà presentat el dimarts 26 de gener, a les 19h, a la biblioteca del Cèntric.

presentacio llibre artesaEl proper dimarts 26 de gener, a les 19 hores, a la sala d’actes de la Biblioteca Antonio Martin, al Cèntric, tindrà lloc la presentació del llibre “El Centre Artesà. Una història”, escrit per Josep Ferret i Pujol, editat per Rúbrica Editorial amb la col·laboració de l’Ajuntament del Prat i Amics d’El Prat. La presentació comptarà amb les intervencions de Magda Ardiaca, presidenta d’Amics d’El Prat, Felip Neri Gordi, autor del pròleg, Josep Ferret, autor del llibre, Lluís Tejedor, alcalde del Prat, i Arnau Puig, actor.

Confirmeu la vostra assistència a l’esdeveniment que hem obert a facebook.

Sinopsi

Aquesta monografia de Josep Ferret, “El Centre Artesà. Una història”, constitueix el relat del procés històric de la principal i centenària entitat cultural i d’esbarjo nascuda a la vila del Prat en el segle XIX. El fil conductor d’aquesta nova aportació històrica d’en Josep Ferret és un bon recull d’activitats (teatre, balls, concerts, cinema, conferències, homenatges, revetlles, sardanes, etc.), persones i moments des de la segona meitat del segle XIX, abans de la fundació de la Societat “Centre Artesà” el 1882, fins a 1987, passant per la construcció de l’actual edifici modernista el 1919, patrimoni indiscutible de la ciutat del Prat.

Els pastorets de Mosset: El pessebre vivent del Conflent

dimarts 5 de gener del 2016
  • Serà a l’Església de Sant Pere i Sant Pau el dissabte 9 de gener a les 17 hores.

Pessebre vivent conflentEl dissabte 9 de gener a les 17 hores, Els Pastorets de Mosset presenten “El Pessebre vivent del Conflent”.

La companyia dels Pastorets de la població nordcatalana de Mosset farà una representació cantada del naixement de Jesús a partir de nadales tradicionals catalanes a l’Església de Sant Pere i Sant Pau.

L’entrada és gratuïta amb aportació voluntària.

5a etapa del tram català del GR-7

dilluns 4 de gener del 2016
  • De Sant Llorenç de Morunys fins l’Hostal del Cap del Pla, diumenge 17 de gener del 2016.

5 etapa. St. Llorenç - Hostal del Cap del PlaLa cinquena etapa del tram català del GR-7 que organitza la Secció de Senderisme d’Amics d’El Prat, tindrà lloc el diumenge 17 de gener i anirà de Sant Llorenç de Morunys a l’Hostal del Cap del Pla. El recorregut de l’etapa serà de 12,8 km amb una durada de 5 hores i 15 minuts.

L’autocar sortirà del Prat a les 7 del matí a l’Avinguda de la Verge de Montserrat amb el carrer del Coronel Sanfeliu i farà una altra parada al pàrquing de l’estació de RENFE del Prat per recollir a la resta de la gent.

Teniu la informació de l’etapa, el mapa de l’itinerari i el perfil. Podeu veure fotografies de les sortides.